HASTA VE HASTA YAKINI HAKLARI

HASTA HAKLARI

Hasta hakları demek; bireyin toplumdan, devletten, sağlığının korunmasını, gerektiğinde tedavi edilmesini, iyileştirilmesini isteyebilmesi ve sağlığını sürekli geliştirebilmesi için toplumun sağladığı olanaklardan yararlanabilmesi demektir.

Hasta olmak sadece fiziken değil ruhen de zor bir durumdur. Birey kendini güvensiz, işe yaramaz hisseder, kimi hiçbir şey artık eskisi gibi olmayacak diye düşünüp içine kapanır kimi ise öfkeyle saldırganlaşır, kimi de çocukça davranışlar geliştirir. Birey kendi geleceğinden endişe duyar, kendini cezalandırılmış ve kısıtlanmış hisseder. Hastalık bireye “Hasta Psikolojisi” dediğimiz, sağlığına yeniden kavuştuğunda kaybolacak ayrı bir yük yükler. Sağlık kurumuna yani profesyonel desteğe, hem bozulan sağlığını yeniden kazanmayı hem de eskisi gibi mutlu olmayı bekleyerek başvurur. Bu süreçte karşısına çıkan, günlük hayatında görmediği uygulamalar ve karmaşık işlemler karşısında ne yapacağını bilemez. İşte bu noktada başvurulan kurum, kişiyi hem sağlığına kavuşturma, hem de bunu hangi yolla yapacağı konusunda onu bilgilendirme sorumluluğu yüklenmektedir. 

Nasıl doktor, hemşire ve diğer sağlık personelinin hakları varsa hastalarında bazı hakları vardır. Bu haklar;

Sağlık hizmetlerinden faydalanma, hizmet alacağı kurumu seçme, hizmet göreceği personeli seçme, değiştirme, güvenlik, rahatlık, dini ibadet, başvuru, şikayet ve dava açma, eşit hizmet alma (Köken, inanç, memleket, düşünce, cinsiyet gibi özelliklerinden dolayı herhangi bir ayrıma maruz kamadan hizmet alma), güvenlik, tedaviye rıza, tedaviyi reddetme, mahremiyet, bilgi edinme, refakatçi ve ziyaretçi haklarıdır.

Hedef

DEYADER Hasta Hakları Birimimiz çeşitli etkinlikler ve bilgilendirici uygulamalarla, T.C. Sağlık Bakanlığı Hasta Hakları yönetmeliğinden yararlanarak hazırladığı etkinliklerle hastaları, hizmet alımı sırasında yerine getirmeleri gereken sorumluluklar ve sahip oldukları haklar hakkında bilgilendirmeyi amaçlamaktadır.

HASTA YAKINI HAKLARI

Hastalık teşhisi konduğu andan itibaren hastanın bilinçli veya bilinç dışı bir durumda olması destek ihtiyacını da ortaya çıkarır. Bu desteği bir aile yakını, kardeşi, iş arkadaşı, dostu yani en yakın çevresinden biri sağlamak zorundadır. Hastalık süreci bireyi kronik, akut, engellilik, yaşlılık v.b. sebeplerden dolayı bir anda bakıma muhtaç hale getirebilir. Kişi bir kaza geçirmiş olabilir, haberi olmadan çok ciddi bir hastalığın başlangıç aşamasında olabilir, HAYAT bir anda hastanın karşısına her şeyin akışını değiştirecek bir olayla çıkabilir. Bütün bu zorlu süreci hasta ile hastalık sürecini paylaşan kişi ise HASTA YAKINIDIR.

Hedef

DEYADER Hasta Yakını Hakları Birimimiz, hasta hastalandığı andan itibaren, hasta yakınlığı mesleğine öylece birden bire hak kazanan hasta yakınının; hastalık ve hastane süreçleri, haklar/ hukuklar, doktor ve sağlık personeli diyalogları, tedavi süreçleri, gün içerisinde yaşanan etkiler, tepkiler, psikolojik travmalar, çaresizlikler, ödünler, bedeller v.b. durumlarda, hastanın müdahalesinde, evinde, ambulansta, hastanede, nerede olursa olsun ve ne tip bir hasta olursa olsun hasta yakınına çok önemli bir başlangıç unsuru ve destek oluşturmayı, hasta yakınını bilinçlendirmeyi, hasta yakınının hayatında domino etkisi yaratan, hasta hakları, yasal haklar, yaşamsal haklar, sürecin psikolojik etkileri, hasta yakını olmanın bilincini bireylere anlatmayı ve bu bilinci toplumun her kademesi için yaygınlaştırmayı ve bu süreci hasta yakınları ile paylaşmayı amaçlamaktadır.

İletişim

Aşık Veysel Mahallesi Kemal Sunal Caddesi Semerkand Residence No:3 K:2 D:18 Esenkent Esenyurt / İstanbul

 
Telefon: 0 (532) 441 61 40

 
E-Mail: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
Destekçimiz
DEYADER © 2019 Tüm Hakları Saklıdır.

E2